تاکید بر «تقویت بنیه دفاعی»؛ لایحه بودجه ۶۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت ارائه شد

کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ در جلسه علنی ۸ آبان بررسی می‌شود

مسعود پزشکیان، رئیس‌‌جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه اول آبان، با حضور در مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ را ارائه کرد.

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، پزشکیان در سخنانی در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که این لایحه متشکل از چهار زیربخش شامل احکام، سقف منابع بودجه عمومی دولت، ترازهای عملیاتی، سرمایه‌ای و مالی و فروض براورد منابع و مصارف است که از حیث منابع و مصارف، بودجه کل کشور بالغ بر ۱۱۸ میلیون و ۹۶۶ هزار میلیارد ریال است و بودجه عمومی به حدود شش هزار و  ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

لایحه بودجه ۱۴۰۴ دومین بودجه بعد از تصویب و اجرای قانون برنامه هفتم توسعه است. کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ در جلسه علنی ۸ آبان بررسی می‌شود.

طبق ماده ۱۸۲ اصلاحی آیین‌نامه داخلی مجلس، روز سه‌شنبه بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ مربوط به ماده واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه و سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و فروض برآورد منابع و مصارف بودجه تقدیم مجلس شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخش دوم لایحه بودجه مربوط به جدول‌های تفصیلی ارقام بودجه نیز قرار است حداکثر ۱۰ روز پس از زمان ابلاغ بخش اول، به مجلس ارسال ‌شود.

پزشکیان هنگام ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، «یکپارچگی، شفافیت و جامعیت» را از ویژگی‌های آن خواند و مدعی شد که اعداد واقعی نوشته شده‌اند و تنها بر مواردی که در توان دولت است، تعهد شده است. او همچنین ادعا کرد که «تنظیم احکام بودجه بر اساس عدالت بر سایر تکالیف مدنظر مقدم بوده است».

رئیس‌ دولت چهاردهم که در هر سخنرانی‌ به مناسبتی از علی خامنه‌ای تمجید می‌کند، هنگام ارائه کلیات لایحه بودجه نیز گفت: «بخش مهمی از انسجام بودجه مدیون حمایت مقام رهبری است.»

او در عین حال افزود: «با توجه به شرایط منطقه و تهدیدهای متوجه ملت ایران، در ارقام بودجه، تقویت بنیه دفاعی یکی از اولویت‌های اصلی دولت بوده است.»

مسعود پزشکیان همچنین با بیان اینکه میزان مصرف بنزین در سال جاری ۴۰ درصد بیشتر از سال ۹۸ بوده است، اعلام کرد: «قیمت تمام‌شده بنزین هشت هزار تومان است.» او با تاکید بر اینکه نرخ هر لیتر بنزین وارداتی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است، افزود که در صورت ادامه وضع موجود، سال آینده باید ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بنزین وارد شود.

به گمان برخی کارشناسان این اظهارات پزشکیان مقدمه‌چینی برای افزایش قیمت بنزین در ایران است؛ موضوعی که در گذشته نیز بسیار جنجال‌برانگیز بود و به اعتراض‌هایی گسترده‌ منجر شد.

افزایش ۳۹ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت برای سال ۱۴۰۴

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، درآمدهای مالیاتی دولت با رشد ۳۹ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۳، به ۱۷ هزار میلیارد تومان براورد شده است. درآمد مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۳ به میزان ۱۲ هزار و ۲۲۰ هزار میلیارد تومان بود.

بر اساس لایحه‌ای که دولت پزشکیان ارائه کرده، درآمد حاصل از حقوق ورودی گمرک ۲۶۴ همت (هزار میلیارد تومان) در نظر گرفته شده است که نسبت به لایحه ۱۴۰۳، افزایش ۸۵ درصدی نشان می‌دهد.

همچنین مطابق لایحه ۱۴۰۴، سود سهام شرکت‌های دولتی ۶۰ همت، مالکیت دولت در بخش ارتباطات ۲۶ همت، بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن ۵۵ همت، درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات ۶۰ همت و سایر درآمدها ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. بر این اساس، جمع درآمدهای دولت در سال ۱۴۰۴ و تراز عملیاتی ۲۲ هزار و ۷۵۶ همت پیش‌بینی شده است که از افزایش ۴۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۳ حکایت دارد.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت

در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۴، افزایش حداقل حقوق و مزایای شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ۲۰ درصد تعیین شده است.

در لایحه بودجه ۱۴۰۳، افزایش حداقل مبلغ حکم کارگزینی حقوق‌بگیران، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان اعم از مشمولان و غیرمشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته دستگاه‌های اجرایی به میزان ۱۸ درصد تعیین شده بود.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها در شرایطی است که آمارهای رسمی عبور نرخ تورم از ۵۰ درصد را نشان می‌دهد و بازنشستگان بارها در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی تجمع‌ برگزار کرده‌اند.

بخش‌های مهم دیگری از لایحه بودجه ارائه‌شده به مجلس شورای اسلامی برای سال ۱۴۰۴ از این قرار است:

‌ــ  مالیات خودروهای لوکس به ارزش بیش از پنج میلیارد تومان یک درصد تعیین شد.

‌ــ برای خودروهایی با ارزش بالغ بر پنج میلیارد تومان، پیش از پرداخت بدهی مالیاتی موردانتقال (شامل مالیات بر دارایی)، نقل‌و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است.

ــ مجموع یارانه نقدی در لایحه بودجه ۱۴۰۴، مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی چهار هزار و ۵۰ هزار میلیارد ریال و یارانه نان دو هزار و  ۵۰۰ هزار میلیارد ریال تعیین شد.

‌ــ مجموع معافیت‌ها، نرخ صفر مالیاتی، کاهش نرخ مالیاتی و سایر مشوق‌های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی از محل مجموع درآمدهای حاصل‌شده برای عملکرد سال ۱۴۰۴ کلیه مودیان به‌استثنای معافیت‌های دارای سقف زمانی، برای افراد حقیقی تا سقف ۷۵ میلیارد تومان و برای اشخاص حقوقی تا ۷۵۰ میلیارد تومان از درآمد مشمول مالیات قابل اعمال است.

‌ــ پاداش پایان خدمت در ازای هر سال خدمت حداکثر تا ۳۰ سال و تا سقف ۶۵۰ میلیون تومان خواهد بود. نمایندگان مجلس پاداش پایان خدمت کارکنان دولت در بودجه ۱۴۰۳ را ۵۵۰ میلیون تومان تعیین کرده بودند.

‌ــ طبق بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴، هر نوع برداشت آب از منابع زیرزمینی مشمول عوارض یا در صورت غیرمجاز بودن، مشمول جریمه خواهد شد.

‌ــ بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۴، معادن فاقد شرایط ایمنی لازم به مدت سه ماه تعطیل و کارگران آن‌ها تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند. همچنین تنها کارگران دارای گواهی شرکت در دوره آموزشی ایمنی مجاز به کار در معادن زغال سنگ‌اند.

‌ــ فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذی‌ربط از معافیت مالیاتی برخوردارند.

‌ــ طبق بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴، میزان منابع حاصل از نفت، گاز و فراورده‌های نفتی نسبت به سال ۱۴۰۳ معادل ۳۲ درصد رشد خواهد داشت.

‌ــ بر اساس لایحه بودجه سال ١۴٠۴، در راستای اجرای قانون هوای پاک، صادرکنندگان یا زیرمجموعه آن‌ها مجاز شناخته شده‌اند که تا سقف دو میلیارد یورو از منابع ارزی حاصل از صادراتشان یا منابع موردتایید بانک مرکزی، با پرداخت کلیه عوارض و حقوق قانونی، برای واردات خودرو سواری نو اقدام کنند.

‌ــ قیمت هر بشکه نفت صادراتی در بودجه ۱۴۰۴ با نرخ ۵۷.۵ یورو یا ۶۳ دلار و بهای هر مترمکعب گاز صادراتی ۰.۳۰ یورو تعیین شده است. میزان تولید نفت سه میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز، مقدار خالص صادرات گاز طبیعی ۱۶ میلیارد مترمکعب در سال و میزان تولید میعانات گازی ۶۹۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شد.

‌ــ مطابق بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴، در این سال حقوق دریافتی تا سقف ۲۴ میلیون تومان در ماه معاف از مالیات است.

بیشتر از اقتصاد